Православні цінності сім’ї та шлюбу  
4 грудня 2016

Число людей, які вінчаються в Православній Церкві постійно зростає. Така ситуація обумовлена ​​тим, що відбувається повернення до традиційної культури, до християнських цінностей сім’ї. І все ж, якщо поставити запитання про значення шлюбу і вінчання багатьом парам, які приходять до церкви для освячення шлюбного союзу, найчастіше можна почути невизначені відповіді. Це пояснюється тим, що ми не знайомі з істинними основами релігії, маємо поверхневе уявлення про догмати Православної Церкви щодо сім’ї та шлюбу.
В даний час Біблія становить інтерес насамперед тим, що є енциклопедичної літописом наших предків. Це один з найглибших коренів сучасної культури. Священна книга містить в собі те начало, яке визначало багато рис культури минулих століть і яке для наших сучасників стає необхідним. Сьогодні багато людей звертаються до релігії, вбачаючи в ній джерело духовних сил, моральність, гуманність.
Християнство, безперечно, представляє одне з найвеличніших явищ в історії людства. Релігійна мораль – це сукупність моральних понять, принципів, етичних норм, що складаються під безпосереднім впливом релігійного світогляду. Стверджуючи, що моральність має надприродне, божественне, походження, проповідники всіх релігій проголошують тим самим вічність і незмінність своїх моральних установлень, їх позачасовий характер.
Норми моральності, у тому числі норми шлюбно-сімейних відносин, можуть бути різними в різних релігійних системах. Це пояснюється насамперед тим, що складалися вони в різних країнах, у різних народів, на різних етапах суспільного розвитку.
Православ’я – один з основних напрямків християнства. У православ’ї визнається сім таїнств (священнодійств, в яких під видимим знаком дається невидима божественна благодать). Це хрещення, миропомазання, причащання, сповідь, шлюб, священство, елеосвящение.
Статевий потяг у християнстві засуджується як щось нице. Ще Г. Гегель у «Філософії любові» зазначав, що поза цінностей християнства знаходиться дружба, а також любов чоловіка і жінки, бо статевий потяг – то початок, який особливо прив’язує до земного і тим самим відвертає від неба. Любов до жінки протистоїть любові до Бога.
Жінка в релігії – істота гріховне. З цієї точки зору, напевно, і слід пояснити релігійне виправдання соціального та сімейного нерівності жінки, яке існує донині.
Шлюб у християнстві і православ’ї є таїнством, бо це особливе, що вимагає благословення небес, персональний дозвіл на відступ від правила дівоцтва, поблажливість до слабкості людини.
Церква вбачала у шлюбі не тільки підстава сім’ї та осередок суспільства, а й образ союзу Христа і Церкви. У своєму вченні апостол Павло називає сім’ю «малої Церквою», а шлюбний союз уподібнює союзу Христа і Церкви.
Християни, з їх глибоким і духовним поданням про шлюб, вважали, що вступ у шлюб має бути не по пристрасті, а з думкою про Бога, про Його моральному законі.
Шлюбний вік визначався релігійними нормами і був дуже низький як для жінок, так і для чоловіків. У Росії в 1714 р Синод встановив шлюбний вік для жінок в 13 років, для чоловіків – у 15 років. Указом Миколи I (1830) шлюбний вік був підвищений на три роки для обох статей, за винятком Закавказзя, де був збережений колишній шлюбний вік. У зв’язку з тим, що «шлюб від Бога встановлений для продовження роду, чого після 80 років чекати марно» був встановлений граничний шлюбний вік – 80 років. Для вступу в шлюб після 60 років потрібно отримати особливий дозвіл архієрея.
У православ’ї створення сім’ї було традицією і нормою. Для російської людини сім’я завжди була основою його моральної та господарської діяльності, сенсом всього існування. Якщо людина не мав сім’ї, то його жаліли, вважали скривдженим Богом і долею. Мати сім’ю і дітей було так само необхідно і природно, як і працювати. Багатодітні сім’ї користувалися повагою, бездітність сприймалася як аномалія і нещастя.
Розглядаючи систему православних цінностей і роль сім’ї з точки зору православ’я, В. В. Форосова пропонує виділити наступні елементи:
1) походження і сутність шлюбу; 2) альтернативи шлюбу та сім’ї; 3) допустимість до- і позашлюбних контактів; 4) вступ у шлюб; 5) розпад сім’ї; 6) обов’язки подружжя; 7) виховання дітей у сім’ї.
Походження і сутність шлюбу. Сфера шлюбних відносин настільки тонка і таємнича, що апостол Павло про шлюб каже: «Таємниця ця велика є». Вчення про це таїнство трьох різних християнських сповідань – православного, католицького та протестантського – різна. Більш того, немає згоди навіть у межах православ’я. Спірними питаннями є: хто здійснює це таїнство – священик або самі молодята; де головний момент таїнства; яке значення в шлюбі має фізична сторона. Немає згоди навіть у розумінні найсуттєвішою боку шлюбу – його мети.
Проте можна позначити два основні положення: шлюб встановлений Богом; шлюб є ​​образ духовного союзу Христа з Церквою. Чоловік повинен піклуватися про жінку свою як Христос про Церкву, – якщо треба, віддати за неї душу, випробувати багаторазові втрати і т. Д. (Вчення св. Іоанна Златоуста).
Слід зазначити, що в період раннього християнства панували три розповсюджені точки зору на шлюб. Відповідно до першої з них, шлюб – це дар Божий, його мета – дітонародження.
Друга точка зору зводилася до того, що шлюб – це необхідне зло: краще женитися, ніж «згоріти від любовної пристрасті». Інакше кажучи, визнавалася потреба задоволення сексуальних відносин, яку необхідно узаконити за допомогою шлюбу.
Третя точка зору повністю відкидала шлюб: необхідно бути вільним, щоб присвятити себе релігії (в наші дні є люди, які свідомо уникають шлюбу, щоб досягти, наприклад, професійного росту).
Альтернативи шлюбу та сім’ї. За християнським вченням, усунутися від укладення шлюбу можуть лише ті, хто не здатний до шлюбного співжиття.
Альтернатив шлюбу не існує. Задоволення сексуальних потреб поза шлюбом згубно для людини.
Допустимість до- і позашлюбних контактів. Шлюб узаконений для християн щоб уникнути розпусти, значить позашлюбні і дошлюбні контакти – «отрута, умертвляє душу». Статеве життя поза шлюбом – відречення від Христа.
Вступ до шлюбу. Даний елемент у православному вченні про шлюб та сім’ю має дві взаємопов’язаних щаблі – земну і небесну.
Нижча, земна, ступінь складається у виборі нареченого і нареченої. Від розумності цього вибору багато в чому залежить щастя в сімейному житті. Розумність (Вчення св. Іоанна Златоуста) полягає в тому, щоб уникати як шлюбів з розрахунку, користі, так і шлюбів по любові або пристрасті. Головне, що потрібно шукати в нареченій, – доброту душі і доброзвичайність. Так само і при виборі нареченого батьки нареченої повинні мати на увазі переважно його душевні якості, в першу чергу благочестя.
Коли зроблено вибір нареченого і нареченої, вони переходять на другу сходинку – освячення шлюбу Церквою. При благословенні священиком нареченого і нареченої на них невидимо сходить благодать Святого Духа, освячуючи їх подружній союз. Ця благодать надає їм сили для спільного життя за заповідями Христовим, законного народження і християнського виховання дітей.
Розпад сім’ї. Основний заповіддю, визначальною ставлення християнства до розлучення, є наступна: «Що Бог поєднав, людина нехай не розлучає».
Розлучення – справа противне як природі, так і божественному закону. Природі – тому, що розтинають одна, цільна, плоть. Закону – оскільки розділяється те, що з’єднав Бог і повелів не розділяти.
Хто пускає дружину, той встає на шлях перелюбу. Християнин повинен уникати перелюбу, оскільки воно порушує умову шлюбу, принижує гідність дітей, розриває родинні зв’язки і засмучує все людське життя.
Очевидно, що Церква не визнавала розлучення і, тим більше, не видавала його. Розлучення в церковній свідомості розглядався як неминуче зло і гріх. Але як і після будь-якого гріха можливо покаяння, так і після розлучення можливе новий початок і нове життя.
Тільки після Х ст., Коли за вказівкою імператорів Церква відповідала не тільки за моральну, а й за юридичну сторону укладення всіх шлюбних союзів, вона була змушена прийняти формальну відповідальність і за розлучення. Якщо шлюб отримував юридичну силу від церковного благословення, то і розлучення мав отримувати відтепер формальну церковну санкцію.
Саме з цього часу почалася практика вінчання других і третіх шлюбів, т. Е. Таких шлюбів, яких Церква не могла визнати відповідними її абсолютною нормою, а також і видача розлучення церковною владою. Але у свідомості маси віруючих духовна різниця між першим шлюбом і наступними шлюбними союзами і особливо шлюбами після розлучення була значною мірою втрачена.
Православна церква, на відміну від католицької, допускала не тільки анулювання шлюбу, але і розлучення, хоча і прирівнювала його до тяжкого гріха. Щоб не зробити гріха, багато знатні люди, князі, бояри, навіть російські царі (Василь III, Іван IV, Петро I) насильно відправляли своїх дружин в монастир – це був особливий спосіб розлучення, після якого можна було вступати в повторний шлюб. Це явище прийняло такі розміри, що в XVII ст. патріарх Іоаким навіть видав Указ про заборону стригти в ченці чоловіка від живої дружини і дружину від живого чоловіка, і про заборону подружжю, які залишилися в миру, вступати в новий шлюб.
У XIX ст. в законодавстві Російської Імперії існувало чимало підстав для розлучення:
– Засудження чоловіка або дружини «до позбавлення всіх прав стану»;
– Його або її «нездатність до шлюбного співжиття», якщо вона виникла до шлюбу;
– «Безвісна відсутність чоловіка понад 5 років»;
– «Доведене перелюбство» (А. Б. Синельников вказує, що цією причиною мотивувалося близько 95% розлучень).
Особи, винні в порушенні правил сімейного життя, особливо в невірності, втрачали право вступати в новий шлюб після розлучення протягом 7 років.
Ставлення до розлучення і безшлюбності завжди було негативним. Але при цьому люди розуміли, що якщо розлучення поганий в принципі, то і шлюб гарний лише в ідеалі, т. Е. У разі, коли норми і правила сімейного життя дотримуються обома подружжям.
Таким чином, розлучення завжди був невід’ємною частиною шлюбного поведінки. Він і тепер залишається механізмом, що забезпечує дотримання прийнятих правил сімейного життя, грає коригувальну роль у разі їх порушення, забезпечує оптимальний підбір подружніх пар.
Обов’язки подружжя як ще один елемент системи православних цінностей зумовлені високою метою шлюбного союзу християн – духовного, морального вдосконалення один одного, можливого лише при внутрішньому єднанні їх душ. Досягненню цієї мети і підпорядковані моральні обов’язки подружжя: подолання самолюбства, взаємна любов, повага і довіра, взаємодопомога, поблажливість до недоліків іншого, терпимість, великодушність, вміння прощати, здатність до самовідданої.
Православ’я підкреслює значення трьох основних понять в сім’ї: влада, відповідальність і любов. Головна перевага шлюбу перед безшлюбністю полягало в кращих умовах для виховання дітей.
Чоловік зізнається єдиним главою сім’ї: «Панування чоловіка над дружиною природно. Чоловік старший за дружину по створенню. Він є як щось основне, а дружина як щось таке. Він твориться самостійно, а вона вже народиться від нього, отримує життя свою з ребра його. Не створений для неї, а вона сотворена з потреби його – щоб бути йому в співтоваристві з подібним ».
Обов’язками чоловіка в християнській родині є прагнення до втілення православного ідеалу чоловіка і батька: бути духовним главою сім’ї, її опорою і захистом, приймати на себе відповідальність за долю сім’ї, дружини і дітей, самовіддано любити дружину і дітей, якщо знадобиться – віддати за них своє життя. Чоловік – не тільки моральна сила сім’ї, але і її вищий суд, строгий і мудрий.
Любов чоловіка до дружини повинна бути почуттям розумним, підлеглим однієї мети – морального виправлення та удосконалення дружини. Чоловік однаково грішить перед Богом і якщо залишається байдужим до слабкостей дружини, і якщо жорстокий у своїх спробах викорінити її недоліки.
Обов’язком дружини в православ’ї є, насамперед, стати на друге місце в сім’ї, бути покірною чоловікові. Дружина повинна бути цнотливою, чистою. Вона заручена з мужем для спілкування, народження дітей, допомоги чоловікові. Обов’язком дружини є збереження набутого чоловіком, вживання з ощадливістю його доходів, піклування про дім. Близько люблячої, відданої дружини чоловік набирається сил.
Жінка може успішно виконувати обов’язки матері, дружини і в той же час служити своєю працею суспільству, якщо на це у неї є сили і бажання. Поле діяльності для жінок, які не бажають жити тільки інтересами своєї сім’ї дуже широко: благодійна діяльність у християнському її розумінні (щоб ліва рука не знала, що творить права), лікування та догляд за хворими і вчителювання. Подібний підхід до участі жінки в суспільному житті дозволяє їй виконувати повною мірою обов’язки матері, дружини і втілювати собою її ідеал.
Виховання дітей у сім’ї. Згідно з православним ученням недбальство про дітей (відсутність турботи) – найбільший гріх.
Дитина подібний молодому деревцю, легко схиляються на будь-яку сторону, він може стати і ангелом, і дияволом, залежно від виховання, яке отримає. Краще наставляти дітей не словом, а прикладом свого життя, так як діти схильні наслідувати батьків в добром і поганому. Корисно дітей вчити наукам і мистецтвам, але вчити їх жити по-християнськи вкрай необхідно. Як Бог, люблячи, карає обраних, так і християни, наслідуючи Йому, повинні любити і тому карати дітей своїх: «непокараними в юності, в зрілості залишаються як коні необ’їжджених і дикі, ні до якого справи не придатні».
Діти в усьому повинні бути слухняні батькам, почитати їх, проявляти всіляку подяку: допомагати у бідах, годувати й одягати в старості, вибачати їх немочі.
Таким чином, ми розглянули коротко сім основних елементів системи цінностей сім’ї та шлюбу православної церкви. Всі вони не пов’язані з конкретною соціальною структурою, і можуть прийматися сучасною людиною чи ні.

http://moyaosvita.com.ua/sociologiya/pravoslavni-cinnosti-sim%D1%97-ta-shlyubu/


 

Соболєв заявляє, що поліція обшукує сім'ї мітингувальників

Литвин выходит из "Воли народа". Депутатская группа снова на грани распада

Між Порошенком і Аваковим стався скандал через намети під Радою

Саакашвили зовет на новый митинг 22 октября

НАБУ кришує схеми "молодої команди" Черновецького, піддаючи репресіям державників та патріотів України

Путин: Россия хочет видеть в лице Украины дружественное государство

Путин: Украинское руководство саботирует каждый пункт Минских соглашений, не сделано ни шага

Путин: В Украине произошел неконституционный вооруженный захват власти, а Европа поддержала этот террор

Путин: Петлюра - нацист

Путин: Украинцы - не народ, это часть русского народа

 

Два найбагатші регіони Італії проведуть референдуми за розширення автономій

На Мадагаскаре из-за эпидемии лёгочной чумы погибли 94 человека

Мадрид в субботу применит статью Конституции, лишающую Каталонию автономии

У "Схемах" заявляють, що за їхнім журналістом ведеться стеження

Депутаты разошлись до 7 ноября

В районі Кіркука тривають запеклі бої між іракськими та курдськими силами

У “Батьківщині” заявили, що акція під Радою організована Порошенком

У наметовому містечку біля ВР перебувають близько сотні активістів

Доллар на межбанке вырос на 3 копейки

Іспанія в суботу розпочне процедуру призупинення автономії Каталонії

 
20-10-2017 - economy

Межбанк закрылся котировками доллара 26,545/26,565

20-10-2017 - social

Два найбагатші регіони Італії проведуть референдуми за розширення автономій

20-10-2017 - social

На Мадагаскаре из-за эпидемии лёгочной чумы погибли 94 человека

20-10-2017 - social

Мадрид в субботу применит статью Конституции, лишающую Каталонию автономии

20-10-2017 - social

У "Схемах" заявляють, що за їхнім журналістом ведеться стеження

20-10-2017 - social

Депутаты разошлись до 7 ноября

20-10-2017 - social

В районі Кіркука тривають запеклі бої між іракськими та курдськими силами

20-10-2017 - social

У “Батьківщині” заявили, що акція під Радою організована Порошенком

20-10-2017 - politics

Соболєв заявляє, що поліція обшукує сім'ї мітингувальників

20-10-2017 - social

У наметовому містечку біля ВР перебувають близько сотні активістів

20-10-2017 - economy

Гривня на міжбанку повільно слабшає

20-10-2017 - politics

Литвин выходит из "Воли народа". Депутатская группа снова на грани распада

20-10-2017 - politics

Між Порошенком і Аваковим стався скандал через намети під Радою

20-10-2017 - politics

Саакашвили зовет на новый митинг 22 октября

20-10-2017 - economy

На открытии межбанка гривня упала на 2 копейки к доллару

20-10-2017 - politics

НАБУ кришує схеми "молодої команди" Черновецького, піддаючи репресіям державників та патріотів України

20-10-2017 - politics

Путин: Россия хочет видеть в лице Украины дружественное государство

20-10-2017 - politics

Путин: Украинское руководство саботирует каждый пункт Минских соглашений, не сделано ни шага

20-10-2017 - politics

Путин: В Украине произошел неконституционный вооруженный захват власти, а Европа поддержала этот террор

20-10-2017 - politics

Путин: Петлюра - нацист

20-10-2017 - politics

Путин: Украинцы - не народ, это часть русского народа

20-10-2017 - politics

Путин: России необходимо восстановление связей с Украиной

20-10-2017 - politics

Под Верховной Радой остались самые стойкие

20-10-2017 - politics

Томаш Стемпнєвський: Проект Тримор'я має економічний, а не геополітичний зміст

20-10-2017 - politics

Бартош Йозвік: Економічний простір держав Міжмор'я в перспективі має не менший потенціал, ніж Західна Європа

19-10-2017 - politics

Егор Соболев призвал активистов идти к Администрации Президента

19-10-2017 - politics

Депутати з БПП і "Самопомочі" проштовхнули в бюджет мільярдні дотації для Косюка

19-10-2017 - politics

Рада провалила голосование за законопроект о выборах по открытым спискам

19-10-2017 - politics

Мітингувальники намагаються пронести додаткові намети під Раду

19-10-2017 - politics

Под Радой ситуация накаляется, активисты одели белые маски

19-10-2017 - politics

Большинство украинцев вымрет. Теперь полечить открытую рану плеча официально стоит 53 тысячи гривен, камень в желчном 34 тысячи

19-10-2017 - politics

"Укртелеком" Ахметова повернули в держвласність. Готується апеляція

19-10-2017 - politics

Маркіян Мальський про необхідність включення України у концепцію Міжмор'я

19-10-2017 - social

Доллар на межбанке вырос на 3 копейки

19-10-2017 - social

Іспанія в суботу розпочне процедуру призупинення автономії Каталонії

19-10-2017 - social

Сегодня истекает срок нового ультиматума Мадрида для Каталонии

19-10-2017 - social

Рада схвалила медреформу Уляни Супрун, але без співоплат та міжнародних настанов

19-10-2017 - politics

Верховна Рада схвалила медичну реформу

19-10-2017 - social

В Афганистане при взрыве автомобилей погибли около 40 военных, сообщили СМИ

19-10-2017 - social

Ураган в Канаде сбросил в ущелье железнодорожный состав, а другой поезд опрокинул набок

Всі новини

 

Украина под оккупацией секты Хабад (досье)

"Народний капіталізм: економічна модель для України" Олега Соскина в английской версии (два раздела)

"Народний капіталізм: економічна модель для України" Олега Соскина в английской версии

 

Підбірка матеріалів Олега Соскіна на тему Балто-Чорноморського Альянску за 1992-2017 роки

Продаю квартиру. Apartment for sale. Gonchara street 43V

Религиозно-нравственный смысл христианского брака

 

В Харкові на пішохідному переході авто задавило 5 осіб, ще 6 поранені

На даче под Броварами нашли тело бизнесмена со следами пыток

В одном из столичных дворов коммунальщики нашли труп без головы

За 11 лет в Харькове убили 17 инкассаторов - убийства связаны между собой

 
IT

Украина оказалась ниже Ганы и Лаоса по скорости мобильного интернета

Чего на самом деле хотел вирус Petya. Пять главных версий

У Львові з’явиться IT-квартал

Вирус Petya создали специально для Украины и распространяют через M.E.Doc - эксперт

 
Інститут трансформації суспільства
Портал Олега Соскіна - аналітика, статті, коментарі, новини в Україні та за кордоном
OSP-ua.info - События, комментарии, аналитика